Mustangdrinkers

Kroniek van een Mustangrestauratie

by on Jan.02, 2011, under Nieuws

Dit is het verhaal van de restauratie van mijn Clearwater Aqua Mustang Fastback 1966.
Dit is ook een verhaal met tips hoe men op een goedkope manier een auto (Mustang of andere) kan restaureren.
Eén van de voorwaarden is echter dat je dit project aanvangt op het moment dat het te restaureren model (in mijn geval Mustang ) nog min of meer betaalbaar is.

Ik begon, in de jaren tachtig, met het verzamelen van zoveel mogelijk goede Mustang-onderdelen. In mijn geval was dit o.a. een total loss van een Mustang coupé 1966.

Tegelijkertijd keek ik ook uit naar niet restaureerbare Mustangs, waarvan toch nog een aantal onderdelen bruikbaar waren.  Ik had vooral interesse in de “opties” zoals servostuur, schijfremmen, rally-pack, console, gekleurd glas enz. Voor de onderdelen (vooral mechanische) zocht ik op, in welke minder gewilde modellen dan Mustang ik gelijkaardige onderdelen kon vinden. (Cougar, LTD, T-bird ….)

Vervolgens kocht ik een ’66 fastback.  Dit was een typisch Belgische auto met ongeveer 100.000 km op de tellen, een standaard 6-cylinder 3 versnellingen.  Deze Mustang had jaren buiten gestaan. Deuren, vleugels en motorkap waren totaal doorgeroest en onbruikbaar. Het interieur had enorm afgezien van het buitenstaan. Uiteindelijk had ik maar enkel de kas nodig.  De bodemplaat was her en der doorgeroest, door enerzijds de rotte ventilatie-cowls, en anderzijds door in het gras te staan.  De achtervleugels waren behoorlijk rot en de achterruit viel er zo goed als uit van het roest, maar was intact !

De ideale auto dus om terug op te bouwen met mijn vele onderdelen.

Mechanisch was de auto fantastisch goed.  Motor, transmissie en ophanging deden het perfect, doch dit alles had ik net NIET nodig, omdat ik een  automaat wilde.  Alle 6-cylinder onderdelen kon ik gemakkelijk verkopen, waardoor de rest voor me gratis was.

Beginnen maar! Van  laswerk heb ik geen kaas gegeten, dus ging ik op zoek naar een professionele carrosserielasser.  Dit was de allergrootste kost ( €1.500) .  Doch dit was ook het belangrijkste.  Nieuwe carrosserieonderdelen gebruikte hij niet, hij maakte alles zelf na. Hij gaf me de raad om de juiste vormen (in vleugels) te maken met plamuur (tot wel 1 cm).  Ik moet hem gelijk geven, plamuur op een goede ondergrond is geen probleem.  We zijn nu 15 jaar verder, en bij mijn weten heeft de plamuur het nog niet begeven.

Uiteraard werd alles gedemonteerd, waardoor nog enkel de blote kas overbleef.

Hieronder enkele foto’s van de verschillende fasen van een achtervleugel:

Vleugel nadat alle rotte stukken zijn weggesneden

Bodemplaat ter hoogte van de bladveren, na wegsnijden van de slechte stukken

Na laswerk werd plamuur aangebracht en vervolgens spuitplamuur (beige kleur). Hier was de vleugel klaar voor de grondverf.

Het eindresultaat na het spuitwerk.

Alle andere onderdelen, voorfront, voorvleugels, motorkap, deuren, interieur (behalve achterbank, tapijt en de “typische fastbackstukken” haalde ik uit mijn voorraad.

Motor en automaat (ford AOD) haalde ik uit een toen onverkoopbare Thunderbird van 1981 (want de auto had enkel Amerikaanse papieren).  Deze auto had weliswaar 193.000 miles op de teller, maar motor en boîte, alsook de airconditioning, waren nog zeer goed, daarenboven had de eigenaar via een goedkoop trucje (zo bleek onlangs) de oliedruk, dewelke te laag was wegens slijtage, terug naar omhoog gebracht. Uiteraard deed ik alle verdere carrosseriewerk na het lassen zelf, tot net voor het aflakken.  De dag dat de auto bij de spuiter stond, brak er bij hem brand uit, de auto bleef gespaard maar had toch wat afgezien van de hitte, bluswater en roetneerslag.  Maar toch een meevaller! De verzekering betaalde alle kosten voor de complete schildering.

En nu monteren.  Ik gebruikte, behalve nieuwe remleidingen en reminterieurs geen nieuwe onderdelen.  Deze werkwijze is efficiënt in die zin dat je hierdoor de kostprijs van de restauratie laag houdt.  In de jaren die er op volgen dienen deze onderdelen wel vervangen (door nieuwe) doch dit zijn dan gespreide uitgaven.  Indien een restauratiebudget beperkt is, is het bijvoorbeeld beter al je geld te investeren in een goede carrosseriebehandeling en lakwerk en de rest later aan te pakken.  Vergeet niet dat bijvoorbeeld herchromen, een airco vernieuwen, of nieuwe banden en velgen je evenveel kunnen kosten dan het surplus van een goede schildering.  Ik denk hierbij aan de advertentieslogan van één van de belangrijkste oltimeronderdelenverkoper in de VS (Kanter) “Do it once – do it right”.

Ziehier het eindresultaat

Als de Mustang gerestaureerd was, en ik hem toonde aan de vorige eigenaar, erkende hij zijn eigen auto niet meer.  Deze man is inmiddels overleden maar enkele maanden geleden nam zijn kleinzoon kontact met me op.  Hij was dan ook zeer verheugd dat ik hem naast het originele inschrijvingsbewijs, ook de aankoopfactuur van zijn grootvaders’ Mustang kon geven.  Hij is absoluut geen Mustangliefhebber, maar de foto’s van de Mustang met zijn grootvader en de restauratiefoto’s vanaf het moment dat ik de auto uit de werkplaats in Zottegem naar huis bracht, waren voor hem een mooie herinnering. Vaak speelde hij als kind in de auto die toen al buiten stond  Misschien krijgt hij de smaak wel te pakken en raakt ook hij gebeten door de Mustangmicrobe?  Zelf hoefde ik deze documenten niet meer, daar ik de wagen reeds 10 verkocht heb.

Ik heb er enkele jaren mee gereden, maar in mijn achterhoofd bleef ik toch dromen van een Thunderbird roadster van 1957. (ook omdat ik nog mijn Mustang 66 convertible heb).  Onder het motto eerst verkopen en dan geduldig afwachten tot ik de T-Bird kon kopen die ik op het oog had, kon ik enkele jaren later deze droom realiseren.

Kan dit nu nog ? …..Ja !

Ooit reed ik met een Dodge Stealth 1991. Twee jaar geleden kocht ik een gelijkaardige auto terug, in goede staat, en momenteel in het dieptepunt van de prijs.  In Engeland kocht ik voor enkele honderden pond een gelijkaardige auto met defecte motor voor onderdelen.  Ik ben er van overtuigd dat binnen 6 jaar deze auto zijn prijs meer dan waard zal worden.

Met de Mustang II is dat eigenlijk ook zo een beetje.  Het is een in mijn ogen miskende auto in de Mustangwereld, alhoewel het een mooi model is.  Ooit zullen ook deze Mustangs meer waard worden.

HOE KOOP IK EEN OLDTIMER MUSTANG ?

Eerste stap

Bepaal voor jezelf welk model je voorkeur heeft.  Hou hierbij uiteraard rekening met je beschikbaar budget.  Kijk vooreerst even naar de “marktwaarde”.  Het is steeds beter dat je beschikbare budget enkele duizenden euro’s hoger ligt dan je “favoriet”.  Moet je in het “onderste” prijssegment van je favoriet gaan zoeken voor je Mustang, dan kom je gegarandeerd bedrogen uit.  Zeker bij Mustangs zijn de prijzen over het algemeen gekend, en de echte koopjes zijn ver te zoeken.

Laat je niet verleiden als je bijvoorbeeld droomt van een ’69 fastback, om een ’65 convertible te kopen, want vroeg of laat krijg je er spijt van.

Kopen in de VS ?

Ga dat voor jezelf na, maar neem even de proef op de som. Stel je gaat op verlof naar het Zwarte Woud in Duitsland voor 14 dagen.  Je gaat fictief op zoek naar een oldtimer (bijvoorbeeld Mercedes SL van het jaar 1977).  Kijk wat je vangst is na 14 dagen.  Ik ben er van overtuigd dat dit mager zal zijn en/of aan een te hoge prijs.  Ga diezelfde auto actief zoeken vanuit je eigen woonplaats. (uiteraard ben je niet beperkt tot 14 dagen zoeken) en gebruik je connecties her en der. Ik ben er zeker van dat je beter doet.  Een ander verhaal is het echter indien je op zoek bent naar een specifieke speciale zeldzame Mustang of Shelby.  Ik heb reeds 2 x een oldtimer (met succes) gekocht in de VS, doch in beide gevallen maakte ik gebruik van een “te betalen tussenpersoon – vertrouwenspersoon” die ter plaatse de markt kende.  Ik was veel goedkoper af!

En…..opgelet!!!! Invoeren van een auto vanuit de VS aan 6% is niet meer mogelijk. Je betaalt steeds 11% invoerrechten en 21% BTW.

Hoe een potentiële Mustang keuren en vergelijken met andere.

Ik heb het hier niet over wat je allemaal moet nakijken, daarover bestaan voldoende artikels, doch met welk systeem.

Maak een lijst op met de min of meer reële kosten voor de diverse werkzaamheden aan een Mustang

De prijzen in mijn voorbeeld zijn niet gebaseerd op de realiteit, doch het gaat om het werkprincipe:

  • Een volledige schildering zonder laswerk                2.500
  • laswerk aan de bodem en achtervleugels                 1.000
  • deur/ vleugel                                                                        500
  • motorkap                                                                                500
  • nieuw interieur                                                                    1.000
  • nieuwe bumper                                                                    500
  • motor in orde stellen                                                         1.000
  • banden en velgen                                                                1.500

Vervolgens maak je een lijst op met plus en min bedragen voor diverse opties dewelke je die prijs waard zijn

  • automaat                                                                                  + 1.000
  • geen 8 cylinder                                                                       – 2.500
  • serrvostuur                                                                               + 500
  • Airco                                                                                          + 500

Enz…

Zo kan het best zijn dat bij het gebruik van een dergelijke tabel, bepaalde dure Mustangs goedkoop zijn i.v.m; goedkope exemplaren.

Nog enkele tips:

-          Koop nooit een oldtimer vooraleer je er zelf mee gereden hebt.

-          Is je technische kennis matig, neem dan iemand onder de arm voor een professionele keuring.  Bij voorkeur iemand die specifiek op de hoogte is van Mustang. Je bent beter af om deze persoon te betalen voor zijn diensten, dan achteraf te moeten vaststellen dat je menig gebrek niet hebt opgemerkt.  Uiteraard doe je dit wanneer je voor jezelf de keuze reeds gemaakt hebt.

-          Bij het maken van een merkkeuze, probeer zoveel als mogelijk met zo’n auto te rijden of mee te rijden, zodat je kan uitmaken of dit wel je ding is.

-          In vele gevallen is een “onaantrekkelijke” kleurencombinatie beterkoop, zelfs rekening gehouden met een volledige herschildering, of wijziging van interieur.

-          Om een Mustang op oldtimerplaten gehomologeerd te krijgen heb je steeds het originele (Amerikaanse) inschrijvingsbewijs nodig.

-          Rode Mustangs zijn over het algemeen duurder en indien hij origineel ook rood was, heeft hij ook vaker afgezien dan een kleur wat de jeugd niet aansprak.

-          Koop best GEEN oldtimer als je er zelf niet aan kan werken, want dan wordt hij wel heel duur.  Oplossing : scholing volgen rond autotechniek. (Bvb avondonderwijs voor zelfstandigen)

-          Met cash geld kun je koopjes doen.

-          Indien je zelf twijfelt over de prijs/kwaliteit verhouding : NIET KOPEN.  Achteraf zijn er toch nog dingen die je ontdekt.

En dan nog dit:

Vaak hoor ik liefhebbers klagen over de vele kosten aan hun auto (en de anderen komen dat allemaal niet tegen).

Fout! Van je eigen bolide ken je alle gebreken, van andere niet.  En…vaak durft men er niet voor uitkomen dat men kosten heeft aan de Mustang.

Eerlijk: met een oude auto is het altijd iets!

OPGELET HEET VAN DE NAALD

De wetgeving rond o-platen verandert!

Er komt een onderscheid tussen auto’s voor en na 1970 (eerste inschrijving)

Het oltimer-statuut gaat van 25 naar 30 jaar, dus vermoedelijk ook de taksvrijstelling!!!

Enz…..

Dit alles zou ingaan op 15/11/2011.

Nog vragen ?

Stuur gerust een mail : ddsmet@skynet.be

Mustangdrinker Dirk

Non-stop Mustangdriver for over 32 years


1 Trackback or Pingback for this entry

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!

Blogroll

A few highly recommended websites...

Archives

All entries, chronologically...